Tip of the day: Τι σημαίνει Εταιρική Υπευθυνότητα και ποια είναι η σημασία της
11/3/2013 Επιχειρηματικότητα  
Tip of the day: Τι σημαίνει Εταιρική Υπευθυνότητα και ποια είναι η σημασία της

Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου, Managing Director, Close the Loop

Εταιρική Υπευθυνότητα ή Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη(ΕΚΕ) είναι μια έκφραση της επιχειρηματικής ηθικής (business ethics) και της προσήλωσης της επιχείρησης στα εξελισσόμενα διεθνή πρότυπα βιώσιμης συμπεριφοράς. Εκφράζεται με το σύνολο των στρατηγικών, των μεθόδων και των εργαλείων που χρησιμοποιεί η Επιχείρηση προκειμένου να συμβάλει θετικά στους τρεις άξονες της βιωσιμότητας: περιβάλλον, κοινωνία και οικονομία. Αυτό συνεπάγεται Να μην υπερβεί τα κοινωνικώς αποδεκτά όρια των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Να λάβει υπόψη της τις Κοινωνικές, Περιβαλλοντικές και Οικονομικές επιπτώσεις των δράσεών της.

Στον τομέα της ΤΠΕ, ιδιαίτερη σημασία έχει:

  • η προστασία του περιβάλλοντος από τοξικά υλικά,
  • η διαχείριση των ηλεκτρονικών αποβλήτων που αυξάνονται με εκθετικούς ρυθμούς (λόγω και της μικρής διάρκειας ζωής αλλά και της ενθάρρυνσης των καταναλωτών να «αλλάξουν τη συσκευή») και
  • τα κοινωνικά δικαιώματα στις χώρες παραγωγής.

Η δυνατότητα προσαρμογής της Επιχείρησης στις νέες αυτές απαιτήσεις του διεθνούς ανταγωνιστικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί προϋπόθεση επιβίωσής της. Για πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται διεθνώς, η Εταιρική Υπευθυνότητα εξελίσσεται σε προϋπόθεση επιβίωσης. Η πιθανότητα επιβίωσης μέσα σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον αυξάνει, στο βαθμό που ο οργανισμός ενσωματώνει δράσεις κοινωνικής ευθύνης σε κάθε επίπεδο και πτυχή της λειτουργίας του.

Τι δεν είναι Εταιρική Υπευθυνότητα;

Για πολλούς, η Εταιρική Υπευθυνότητα συνίσταται σε μεμονωμένες, επικοινωνιακές, "πράσινες" ή χορηγικές ενέργειες της επιχείρησης, οι οποίες συνοψίζονται και δημοσιοποιούνται σε ετήσιες εκθέσεις. Γι’ αυτούς, η Εταιρική Υπευθυνότητα είναι μια ακόμα ονομασία του "πράσινου μάρκετινγκ". Η μυωπική αυτή θεώρηση της Εταιρικής Υπευθυνότητας ως απλού εργαλείου του μάρκετινγκ, μπορεί μεν να έχει κάποια βραχυπρόθεσμη αξία, αποτυγχάνει όμως να εκμεταλλευτεί τις πραγματικές ευκαιρίες για καινοτομία και διαφοροποίηση που προσφέρει η εφαρμογή μιας σωστής πολιτικής Εταιρικής Υπευθυνότητας που στηρίζεται σε χρήση ολοκληρωμένων εργαλείων όπως για παράδειγμα η Ανάλυση Κύκλου Ζωής. Εκτός αυτού, μια αποσπασματική και ευκαιριακή εφαρμογή δράσεων Εταιρικής Υπευθυνότητας, εγκυμονεί μεγάλο ρίσκο, τόσο στο επικοινωνιακό όσο και στο επιχειρηματικό μέτωπο.    
Η αυξανόμενη σημασία της Εταιρικής Υπευθυνότητας καταδεικνύεται όχι μόνο με την «καταναλωτική» ανταμοιβή των ειλικρινών επιχειρήσεων, αλλά κυρίως με την ενδυνάμωση καταναλωτικών κινημάτων, που εντοπίζουν και δημοσιοποιούν περιπτώσεις όπου η Εταιρική Υπευθυνότητα εκφυλίζεται σε απλή άσκηση Δημοσίων Σχέσεων, χωρίς πραγματική συμβολή στη βιώσιμη ανάπτυξη ("πράσινη εξαπάτηση" - Greenwashing).