“Πως μπορούν οι Ελληνικές επιχειρήσεις να επιτύχουν On-line”
20/4/2013 Επιχειρηματικότητα  
“Πως μπορούν οι Ελληνικές επιχειρήσεις να επιτύχουν On-line”

Για τις περισσότερες εταιρίες της εποχής του διαδικτύου, το ηλεκτρονικό εμπόριο αντιπροσωπεύει πολλά περισσότερα από το να αγοράζουν ή να πωλούν με ηλεκτρονικό τρόπο. Συνήθως, περιλαμβάνει ολόκληρη την on-line διαδικασία της εξυπηρέτησης των πελατών, της εύρεσης και συνεργασίας με εταίρους, της δημιουργίας νέων προϊόντων / υπηρεσιών, της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και ηλεκτρονικών πληρωμών και γιατί όχι της δημιουργίας νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Στην Ελλάδα πλέον πάνω από 5000 Ελληνικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για την καθημερινή τους λειτουργία, 5 εκ Έλληνες έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και περίπου 2 εκ. καταναλωτές πραγματοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές και αγορές on-line που αναμένεται σε αξία να φθάσουν τα €2 δις. το 2012. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι έχουμε πλέον βέλτιστες επιχειρηματικές πρακτικές που καταδεικνύουν ότι και οι Ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να επιτύχουν on-line και να γίνουν περισσότερο παραγωγικές, εξωστρεφείς και καινοτόμες. Οι βασικές αυτές πρακτικές είναι:

Μείωση του κόστος δημιουργίας, επεξεργασίας, διανομής, αποθήκευσης και ανάκτησης πληροφοριών. Για παράδειγμα η ηλεκτρονική τιμολόγηση μπορεί να μειώσει μέχρι και 80% το κόστος έκδοσης και διαχείρισης ενός τιμολογίου, ενώ η on-line εξυπηρέτηση ενός πελάτη σε ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο μπορεί να εξοικονομήσει πάνω από 80% του κόστους όταν η εξυπηρέτηση πραγματοποιείται τηλεφωνικά

Εξυπηρέτηση πελατών . Πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα προσφέρουν μενού βοήθειας, εκπαιδευτικό υλικό και λίστες FAQs για να παρέχουν αυτόματη βοήθεια στους on-line αγοραστές. Η υλοποίηση ομάδων συνομιλίας και chat rooms, βοηθάει στην δημιουργία μιας πιο “προσωπικής” κοινότητας, η οποία παρέχει ανεκτίμητη υποστήριξη στους πελάτες και ταυτόχρονα χτίζει την εμπιστοσύνη τους.

Νέα προϊόντα και υπηρεσίες . Το διαδίκτυο δίνει την δυνατότητα σε ένα φυσικό προϊόν να συνδυαστεί με μια υπηρεσία και πληροφορία (πχ. σε πιο σημείο της εφοδιαστικής αλυσίδας βρίσκεται το παραγγελθέν προϊόν) και να διαφοροποιηθεί από το προϊόν που προσφέρεται από τους ανταγωνιστές. Περαιτέρω, αλλάζοντας τα συνθετικά της υπηρεσίας και της πληροφορίας, το προϊόν και η προώθηση μπορεί να προσαρμοσθεί κατάλληλα για μικρά τμήματα της αγοράς (με τεχνικές data mining) ή ακόμη και να εξατομικευτεί για μεμονωμένους πελάτες.

Νέα επιχειρηματικά μοντέλα . Το ηλεκτρονικό εμπόριο βοηθάει στην δημιουργία νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας με αναβάθμιση παλαιών επιχειρηματικών μοντέλων (πχ. διανομέας) ή δημιουργία νέων (πχ. ηλεκτρονική αγορά). Για παράδειγμα η Airtickets.gr προσφέρει ένα φθηνό και διαδραστικό εναλλακτικό μοντέλο ταξιδιωτικού πρακτορείου, το zoo.gr αντιπροσωπεύει μια καινοτόμο επιχειρηματική δραστηριότητα συνδυάζοντας υπηρεσίες ψυχαγωγίας (online games) με υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το Sendeasy.gr είναι μια ηλεκτρονική αγορά σύγκλισης μεταφορικών εταιριών και αιτήσεων για μεταφορές / μετακομίσεις.

Εύκολη επέκταση στις διεθνείς αγορές . Το ηλεκτρονικό εμπόριο βοηθάει στην εύκολη και φθηνή παγκόσμια on-line προώθηση Ελληνικών προϊόντων / υπηρεσιών και στην ταχεία αποστολή τους ειδικά αν είναι ψηφιοποιημένα. Για παράδειγμα η Apivita.com προσεγγίζει διεθνείς αγορές που δεν έχει φυσική παρουσία, χτίζει την αναγνωρισιμότητα της και ταυτόχρονα ενισχύει την εικόνα της στις χώρες που έχει φυσική παρουσία. Ενώ το OliveShop.com είναι μια νέα επιχειρηματική προσπάθεια που βασίζεται στο διαδίκτυο για την παγκόσμια προβολή και πώληση του Ελληνικού λαδιού.

Επομένως η επιτυχία στο ηλεκτρονικό εμπόριο γίνεται πλέον ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την τυπική Ελληνική επιχείρηση, ιδιαίτερα σε περιόδους ύφεσης. Οι βασικοί παράγοντες για να επιτευχθεί η επιτυχία αυτή στην on-line δραστηριότητα μιας τυπικής μικρομεσαίας επιχείρησης είναι:

Επιλογή και αξία ( value for money ) . Ελκυστικές τιμές προϊόντων, ανταγωνιστικές τιμές, εγγυήσεις ικανοποίησης απαιτήσεων και υποστήριξη των online καταναλωτών μετά από την πώληση

Απόδοση και εξυπηρέτηση . Γρήγορη και εύκολη πλοήγηση στο site, στις αγορές και στην τιμολόγηση. Άμεση διανομή των προϊόντων

Εμφάνιση και αισθητική . Ελκυστικό ηλεκτρονικό κατάστημα με υψηλή αισθητική, με διακριτές περιοχές / κατηγορίες αγορών, κατάλογοι με πολυμεσική και δυναμική παρουσίαση προϊόντων. On-line αγορές με εύκολες και απλές διαδικασίες

Διαφήμιση και κίνητρα . Στοχοθετημένες ψηφιακές προωθητικές διαφημίσεις (πχ. email), πρόνοια για υψηλή θέση στις μηχανές αναζήτησης, προώθηση σε δημοφιλή sites, εκπτώσεις και ειδικές προσφορές.

Προσωπική εξυπηρέτηση . Προσωποποιημένες ιστοσελίδες για μεγάλους πελάτες, εξατομικευμένες συστάσεις προϊόντων, προσωπικές ειδοποιήσεις προσφορών, διαδραστική υποστήριξη για όλους τους πελάτες

Σχέσεις κοινότητας . Εικονικές κοινότητες πελατών / προμηθευτών / συνεργατών μέσω discussion lists, social media κλπ. Δυνατότητα για on-line κριτική και αξιολόγηση των προσφερόμενων προϊόντων / υπηρεσιών

Ασφάλεια και αξιοπιστία . Προστασία των δεδομένων των πελατών και των συναλλαγών τους, ασφαλή συστήματα πληρωμών, αξιόπιστες πληροφορίες για προϊόντα και εκπλήρωση της παραγγελίας.

Πηγή: kainotomeis.gr