Οδηγός εύρεσης επιχειρηματικών ιδεών
11/12/2013 Συμβουλές καριέρας - Σταδιοδρομία   Επιχειρηματικότητα  
Οδηγός εύρεσης επιχειρηματικών ιδεών

Επιχειρηματικές ιδέες, όπως το facebook, που έχουν σημειώσει παγκόσμια επιτυχία και έχουν αποφέρει στους επιχειρηματίες εκατομμύρια, μας φέρνουν στη θέση να πούμε «γιατί να μην το είχα σκεφτεί εγώ πρώτος» ή «γιατί να μην έχω ιδέες σαν τον Zuckerberg».

Η ουσία, όμως, είναι ότι όλοι έχουμε ιδέες για επιχειρήσεις, και, αν έχουμε ελάχιστες, μπορούμε σίγουρα να βρούμε περισσότερες.

Ο άνθρωπος με το «μικρόβιο» της επιχειρηματικότητας αναζητά τις ευκαιρίες για να καταλήξει σε μια επιχειρηματική πρόταση που θα τον οδηγήσει στην επιτυχία και στον πλούτο. Πώς βρίσκουμε τις ιδέες αυτές;

Είναι πολύ εύκολο, αρκεί να έχουμε τον κατάλληλο τρόπο σκέψης και παρατηρητικότητα.

Ο κατάλληλος τρόπος σκέψης με έμφαση στην επιχειρηματικότητα εστιάζει στο να εντοπίσει ανάγκες των ανθρώπων που δεν καλύπτονται και να βρει τον τρόπο να τις ικανοποιήσει.

Αυτό δεν απαιτεί ούτε συγκεκριμένη εκπαίδευση ούτε να είναι κανείς διάνοια. Χρειάζεται να σκεφτεί κανείς out-of-the-box και να στρέψει την προσοχή του σε βασικές ανθρώπινες ανάγκες. Άρα μια επιτυχημένη επιχειρηματική ιδέα θα έρχεται να δώσει λύση σε ανάγκες για αίσθημα εξέλιξης, επικοινωνίας, ασφάλειας – σιγουριάς, συναισθηματικής κάλυψης, στέγασης, τροφής, εξοικονόμησης χρόνου, εξοικονόμησης χρήματος, ευκολίας, διασκέδασης – ψυχαγωγίας, εκπαίδευσης, καριέρας κ.λπ.

Επιχειρηματικές ιδέες που έρχονται από την καθημερινότητα

Πρακτικά, οι τρόποι για να δημιουργήσουμε νέες επιχειρηματικές ιδέες είναι εύκολοι και είναι μέρος της καθημερινότητάς μας.

  1. Εφημερίδες . Οι εφημερίδες, εννοώντας τις έντυπες, δημοσιεύουν καθημερινά άρθρα και ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, που ενδέχεται να μας δώσουν έμπνευση για επιτυχημένες ιδέες. Στις εφημερίδες θα διακρίνουμε τις επιχειρηματικές τάσεις της αγοράς, θα διαβάσουμε για καινοτομίες από το εξωτερικό, θα εμπνευστούμε από επιτυχημένους αυτοδημιούργητους επιχειρηματίες, θα ενημερωθούμε για νέα προϊόντα που κυκλοφορούν. Επίσης, τα σχόλια των αρθρογράφων πολλές φορές αποκαλύπτουν ανάγκες ανθρώπων που αυτή τη στιγμή δεν ικανοποιούνται από κάποιο προϊόν η υπηρεσία.
  2. Αλλαγές σε νόμους του κράτους . Αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο, βάσει του οποίου λειτουργεί ένας κλάδος, μπορεί να συνοδεύονται από επιχειρηματική ευκαιρία. Όταν αίρονται περιορισμοί ή ψηφίζονται ευνοϊκές ρυθμίσεις για ένα επάγγελμα και παράλληλα υπάρχει ήδη διαπιστωμένη ζήτηση, είναι εύκολο να βρούμε μια επιχειρηματική ιδέα, ίσως όχι καινοτόμο, αλλά σίγουρα με χαμηλότερο ρίσκο. Για τροποποιήσεις των νόμων που διέπουν έναν κλάδο και αντίστοιχες επιχειρηματικές ευκαιρίες, ο καθένας μπορεί να ενημερωθεί από τις ειδήσεις, τα ΦΕΚ αλλά και τα επιμελητήρια.
  3. Συζητήσεις με φίλους και γνωστούς . Μια απλή καθημερινή συζήτηση με ένα φίλο, συνάδελφο ή συνεργάτη, υπάρχοντα πελάτη είναι πολλές φορές αρκετή για να μας δώσει την αφορμή για μια καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα. Αρκεί βέβαια ο τρόπος σκέψης μας και η παρατηρητικότητά μας να το επιτρέψουν. Σε μια απλή συζήτηση συχνά αναφέρονται οι ανάγκες κάποιου, οι οποίες δεν καλύπτονται αυτή τη στιγμή. Οι ανάγκες μπορεί να έχουν τη μορφή παράπονου ή δυσκολίας, οι άνθρωποι όμως με επιχειρηματικό πνεύμα θα τις μετατρέψουν σε προϊόν ή υπηρεσία, τα οποία ο καταναλωτής θα πληρώσει για να αποκτήσει. Αν ένας άνθρωπος θέλει να λύσει ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει και προτίθεται να πληρώσει για τη λύση αυτή, τότε το πιθανότερο είναι ότι την ίδια ανάγκη θα έχουν και άλλες χιλιάδες ή εκατομμύρια άνθρωποι.
  4. Αναζήτηση επιχειρηματικών ιδεών στο Ίντερνετ . Κάνοντας μια κατάλληλη αναζήτηση στο Google, θα βρείτε εκτεταμένη αρθρογραφία σχετικά με νέες ιδέες για επιχειρήσεις. Επιχειρηματικές ιδέες από όλον τον κόσμο, βραβεύσεις νέων επιχειρηματικών προτάσεων σε διαγωνισμούς , εφευρέσεις και ανακαλύψεις. Τέτοια άρθρα θα σας ενημερώσουν για τις τάσεις της αγοράς και θα σας δώσουν επιχειρηματική έμπνευση. Προσοχή όμως χρειάζεται, πρώτον, στο να προσαρμόσει κανείς την ιδέα στα δεδομένα της χώρας μας, αν βεβαίως θέλει να απευθυνθεί μόνο στους Έλληνες καταναλωτές, και, δεύτερον, να επιβεβαιώσει ότι η ιδέα που έχει εντοπίσει όντως έρχεται να δώσει λύση σε ένα σημαντικό πρόβλημα της καθημερινότητάς μας. Πάντα τεστάρουμε τη δυνητική επιτυχία των επιχειρηματικών ιδεών μέσα από τα «μάτια» του μελλοντικού πελάτη μας.

Με τους τρόπους αυτούς, αλλά ακόμα κοιτάζοντας και τις δικές σας ανάγκες, μπορείτε να βρείτε έμπνευση για νέες επιχειρηματικές ιδέες. Παρατηρήστε τους ανθρώπους γύρω σας και εντοπίστε τι τους βασανίζει, και αν θα πλήρωναν για μια λύση που θα εκμηδενίζει το πρόβλημά τους.

Να σημειώσουμε ότι για να έχει επιτυχία μια επιχείρηση δεν είναι ανάγκη να βασίζεται σε μια καινοτομία, δηλαδή δεν χρειάζεται ο επιχειρηματίας να «ανακαλύψει τον τροχό».

Ιστορικά, η εξέλιξη έχει έρθει χτίζοντας σιγά σιγά πάνω σε προηγούμενη δουλειά, πάνω σε βασικές ιδέες και σε προϋπάρχουσα έρευνα.

Αυτό λοιπόν σημαίνει ότι δεν είναι λιγότερο δημιουργικό και αξιέπαινο το να πατήσετε πάνω σε υφιστάμενες επιχειρηματικές ιδέες και να τις εξελίξετε με τέτοιο διαφοροποιημένο τρόπο που να καλύπτουν άλλες ανάγκες ή να δίνουν λύση σε ανθρώπινα προβλήματα με καλύτερο τρόπο.

Πολλοί σύμβουλοι νέων επιχειρηματιών διεθνώς προτείνουν να εντοπίσει κανείς ένα τμήμα της αγοράς το οποίο έχει ήδη καταναλωτές που πληρώνουν, να εστιάσει σε ένα κενό που υπάρχει στην αγορά αυτή, και να αναπτύξει ένα προϊόν ή υπηρεσία που θα το καλύπτει.

Αυτή είναι μια δοκιμασμένη μεθοδολογία για επιτυχημένες επιχειρηματικές ιδέες, καθώς περιλαμβάνει και τη μη εξυπηρετούμενη ανάγκη του καταναλωτή αλλά και τη διάθεσή του να δώσει χρήματα για να αγοράσει.

Πώς να οργανώσετε τις επιχειρηματικές ιδέες

Ξεκινήστε από σήμερα να κρατάτε ένα καθημερινό ημερολόγιο, όπου θα σημειώνετε τουλάχιστον μία επιχειρηματική ιδέα κάθε μέρα. Αυτό θα σας βοηθήσει να εμβαθύνεται στην επιχειρηματική νοοτροπία, να καλλιεργήσετε τον τρόπο σκέψης σας ώστε να διακρίνει πιο εύκολα επιχειρηματικές ευκαιρίες στην καθημερινότητά σας.

Γράψτε όποια νέα ιδέα σας έρχεται στο μυαλό, χωρίς να λογοκρίνετε τον εαυτό σας. Σκεφτείτε ότι στο τέλος κάθε μήνα θα έχετε πάνω από 30 επιχειρηματικές ιδέες προς περαιτέρω επεξεργασία και τεστάρισμα.

Δεν σημαίνει ότι όλες αυτές θα οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη επιχείρηση. Σίγουρα όμως θα σας παρέχουν μία δεξαμενή ιδεών, από την οποία, όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή, όταν έχει ωριμάσει η επιχειρηματική σκέψη στο μυαλό σας, θα ανασύρετε την πιο έγκυρη ιδέα σας που παράλληλα σας ενθουσιάζει. Και τότε θα είναι η ώρα να κάνετε τη σκέψη σας πράξη.

Μην παραγνωρίζετε την αξία της καταγραφής των ιδεών σας. Σίγουρα καθημερινά κάνουμε χιλιάδες σκέψεις, τις οποίες ξεχνάμε στη συνέχεια. Μην αφήνετε καμιά σκέψη για επιχείρηση να πάει χαμένη, απλά ξεχνώντας την.

Αν προτιμάτε την ηλεκτρονική καταγραφή και οργάνωση των επιχειρηματικών ιδεών, έχουμε να σας προτείνουμε κάποια εργαλεία.

Τα ηλεκτρονικά δεδομένα έχουν τα πλεονεκτήματα ότι:

  • δεν θα χαθούν, όπως ένα χαρτάκι ή ένα σημειωματάριο, και
  • μπορείτε να τα χρησιμοποιείται από όπου έχετε σύνδεση στο Ίντερνετ, υπολογιστή, κινητό ή tablet.

Ιδέες για επιχείρηση στο Evernote

Μια πολύ δημοφιλής εφαρμογή στο cloud είναι το Evernote.

Στο Evernote θα γράψετε σημειώσεις, θα ανεβάσετε φωτογραφίες και θα αποθηκεύσετε link για ενδιαφέροντα site που βρίσκετε σερφάροντας στο Ίντερνετ. Μπορείτε ακόμα να ανεβάσετε αρχεία ή να ηχογραφήσετε μια φωνητική σημείωση, αν δεν θέλετε να πληκτρολογείτε.

Τα δεδομένα, όπως και σε κάθε cloud app, συγχρονίζονται αυτόματα, έτσι ώστε να βλέπετε τα ίδια από όπου και αν συνδεθείτε. Επίσης, το Evernote δίνει τη δυνατότητα να μοιραστείτε ό,τι θέλετε από αυτά που έχετε γράψει με συνεργάτες ή φίλους σας. Το Evernote έχει πράγματι πολλές δυνατότητες και προτείνουμε να το δοκιμάσετε για να διαπιστώσετε αν σας κάνει.

Καταγραφή επιχειρηματικών ιδεών στο Google Drive

Μια άλλη επιλογή που έχετε, από τις πολλές που υπάρχουν στο web, για να οργανώσετε τις ιδέες για επιχείρηση είναι το Google Drive.

Το Google Drive είναι για κάποιους πιο λιτό και εύκολο στη χρήση, ενώ παράλληλα συνδέεται με άλλες υπηρεσίες Google, π.χ. Gmail. Φυσικά, το τι είναι πιο απλό είναι παράλληλα και υποκειμενικό. Όλες οι εταιρίες σχεδιάζουν πλέον το user interface, το περιβάλλον χρήστη, έτσι ώστε να είναι εύκολο και κατανοητό.

Στο Google Drive τα αρχεία σας βρίσκονται σε έναν εικονικό σκληρό δίσκο, και εμφανίζονται μέσα σε φακέλους, όπως θα ήταν και στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή σας. Μπορείτε να αποθηκεύσετε οποιοδήποτε αρχείο, και μάλιστα να επεξεργαστείτε online κείμενα, φύλλα excel, παρουσιάσεις, εικόνες, φόρμες-ερωτηματολόγια, με τις ενσωματωμένες εφαρμογές τύπου MS Office.

Ένα μεγάλο πλεονέκτημα του Google Drive είναι ότι έχει ενοποιήσει το χώρο που διαθέτει για κάθε χρήστη, με αυτόν επιτρέπει να χρησιμοποιείτε στο Gmail. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχετε δωρεάν 15GB αποθηκευτικού χώρου στο cloud, είτε για τα αρχεία είτε για τα email σας.

Να σημειώσουμε ότι παρόμοια εφαρμογή είναι το Skydrive της Microsoft -θα το έχετε δει, αν χρησιμοποιείτε το hotmail, αλλά δίνει μόνο 7GB, και επίσης έχει λιγότερο ευέλικτο σχεδιασμό του περιβάλλοντος χρήστη.

Ουσιαστικά, δεν έχει σημασία ποιο εργαλείο, online ή έντυπο, θα χρησιμοποιήσετε για να οργανώσετε τις επιχειρηματικές ιδέες σας. Το σημαντικό είναι το εξής: Ο τρόπος με τον οποίο θα οργανώσετε το υλικό σας να έχει νόημα και να μπορείτε να βρείτε εύκολα αυτό που ψάχνετε, μια μελλοντική στιγμή.

Αποτελεσματική οργάνωση των νέων ιδεών για επιχείρηση

Με ποιο τρόπο θα οργανώσετε τις ιδέες για επιχείρηση αποτελεσματικά; Θα χρησιμοποιήσετε τη δενδροειδή τακτική.

Αυτή έχει ως εξής: Αν θεωρήσουμε ότι το θέμα (π.χ. ιδέες για online επιχείρηση) είναι ο κορμός, αντιστοιχίζεις τον κορμό σε ένα folder (φάκελο). Αυτό είναι το αρχικό folder, όπως θα κάνατε με ένα φάκελο στον υπολογιστή ή στο γραφείο σας, το οποίο τοποθετείτε στο root directory, δηλαδή στο πρώτο επίπεδο του Google Drive (ή του C:\ στο δίσκο σας).

Ξεκινώντας λοιπόν από τον κορμό, το κεντρικό θέμα, συνεχίζουμε δημιουργώντας τέτοια δομή κλαδιών (φακέλων) ώστε να «σπάσουμε» σε υπο-θέματα το κεντρικό θέμα.

Για παράδειγμα, αν ο κορμός είναι «ιδέες για online επιχείρηση» το πρώτο επίπεδο κλαδιών μπορεί να είναι οι κατηγορίες «ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων», «παροχή υπηρεσιών», «πώληση εκπαιδευτικού υλικού», στο επόμενο επίπεδο το ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων θα διακλαδώνεται σε «χειροποίητα προϊόντα», «τυποποιημένα προϊόντα», και η παροχή υπηρεσιών θα έχει ως υποκατηγορία τις «συμβουλευτικές υπηρεσίες». Η «πώληση εκπαιδευτικού υλικού» θα διακλαδώνεται σε τρία υποθέματα για τα οποία θα δημιουργήσουμε εκπαιδευτικό υλικό. Μέσα στο τελευταίο επίπεδο folder θα αποθηκεύσουμε όλα τα αρχεία, τις σημειώσεις και τις πηγές μας, όλες τις ιδέες για online επιχείρηση.

Αν σας δυσκολεύει η δενδροειδής μορφή με την πρώτη ματιά, σκεφτείτε τον κορμό ως ένα βιβλίο, που μέσα του περιέχει κεφάλαια, τα οποία χωρίζονται σε ενότητες. Η κάθε ενότητα πραγματεύεται μια συγκεκριμένη θεματολογία. Αν ενώσετε το περιεχόμενο μιας σειράς ενοτήτων, φτιάχνετε το κεφάλαιο, και αν ενώσετε όλα τα κεφάλαια έχετε το βιβλίο.

Έτσι, έχετε μια λογική ταξινόμηση στο Google Drive από την αρχή, και θα βοηθηθείτε στο να βρείτε αυτό που αναζητάτε, έστω και αν έχουν περάσει χρόνια από τότε που είχατε μια επιχειρηματική ιδέα.

Πηγή: epidotisimag.gr